Vir­heis­tä pi­tää op­pia – pää­tök­sen­teon pi­tää ol­la avoin­ta, ja luot­ta­mus­hen­ki­löi­tä ei voi si­vut­taa

Keravan kaupunki on ollut laajasti julkisuudessa keppi ja porkkana -hankkeen hankintojen vuoksi.Vasemmistoliiton valtuustoryhmä on syksystä lähtien painottanut kasvatus- ja opetuslautakunnassa, ettei hankkeen osalta ole edetty hyvän hallinnon periaatteiden mukaan, johon liittyy keskeisesti päätöksenteon avoimuus ja luottamushenkilöiden mahdollisuus valvoa viranhaltijoiden päätöksiä.

Pidämme kyseenalaisena, että kasvatus- ja opetustoimen toimialajohtaja teki lautakunnan kesäkuun kokouksesta heti seuraavana päivänä kyseiset hankintapäätökset, eikä niistä tiedotettu lautakuntaa etukäteen eikä jälkikäteen.

Lautakunnalle olisi pitänyt kertoa hankinnoista, jotta lautakunta olisi tiedon saatuaan voinut halutessaan käyttää otto-oikeuttaan.

Ei voi olla niin, että päättäjät lukevat hankinnoista vasta mediasta.

Vasemmistoliiton valtuustoryhmä näkee, että viranhaltijoiden toiminta ja viestintä hankintojen suhteen ei ole onnistunut. Kun on tehty virhe, on järkevää myöntää se, pyytää anteeksi ja tehdä tarvittavat korjausliikkeet välittömästi.

Kaupunginhallitus on seurannut tilannetta ja odottanut Kilpailu- ja kuluttajaviraston sekä sisäisen tarkastuksen tuloksia. Lopullisten johtopäätösten tekeminen on mahdollista vasta raporttien valmistuttua.

Vasemmistoliiton valtuustoryhmä toteaa, että jo nyt näyttää selvältä, että hankintaosaamisen vahvistaminen kaupungin organisaatiossa on välttämätöntä, jotta hankinta-asiantuntijoilla on riittävästi aikaa ja resursseja auttaa toimialojen henkilökuntaa kilpailutustilanteissa.

Kaupungin laajennettu sisäinen tarkastus keppijumppahankkeesta ja hankintaprosesseista valmistuu lähiaikoina. Samassa yhteydessä on aiheellista päivittää pelisäännöt sellaiseksi, että viranhaltijoiden päätöksenteko on hallintosääntökirjausten lisäksi myös käytännössä avointa ja demokraattisesti valittuja kuntalaisia edustavia luottamushenkilöitä kunnioittavaa.